Peran Guru Pendamping Khusus Dalam Mendukung Program Inklusi di TKIT Lentera Insan CDEC Depok

Septiyani Endang Yunitasari, Emelda Emelda, Robby Nofrianto, Yeni Heryani, Eliyanah Eliyanah, Pera Yulia Hafid

Abstract


Education inclusion is an approach aimed at ensuring that children with various needs receive equal and supportive education. The inclusion program at TKIT Lentera Insan CDEC Depok provides valuable opportunities for children with special needs to socialize and integrate into the school community. The role of special education teachers is crucial in creating a conducive learning environment. This article discusses the role of special education teachers in supporting the inclusion program at TKIT Lentera Insan CDEC Depok, with a focus on their efforts to ensure the success of children with special needs.

Keywords


special education teacher; inclusive education; TKIT Lentera Insan CDEC

Full Text:

PDF

References


Budyawati, L. P. I. (2020). Pengembangan Program Pembelajaran Individual (PPI) Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusif Jember. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 6(2), 89–101.

Badan Pusat statistik tentang Jumlah Sekolah, Guru, dan Murid Taman Kanak-Kanak (TK) di Bawah Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi tahun 2021/2022 .https://www.bps.go.id/indikator/indikator/view_data_pub/0000/api_pub/MTVRQXRzUDNYdzRJVGFnVmZWRDE0UT09/da_04/1

Mulyono Abdulrahman. (2003). Landasan Pendidikan Inklusif dan Implikasinya dalam Penyelenggaraan LPTK. Makalah disajikan dalam pelatihan penulisan buku ajar Bagi Dosen jurusan PLB yang diselenggarakan oleh Ditjen Dikti. Yogyakarta, 26 Agustus 2002.

Republik Indonesia. 1945. Undang-Undang Dasar Republik Indonesia, Jakarta

Sugiono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D). AlfabetaPeratutan Pemerintah No. 17 Tahun 2010 tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan

Surat Keputan Direktur Lentera Insan CDEC No. 004/LI-CDEC/DIRUT/SK-B/VII/2023 tentang Posisi / Jabatan

Aviandini, E., Asikin, I., & Aziz, H. (2021). Penanganan gangguan konsentrasi pada anak dengan GPPH di PAUD inklusi. Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 31–40. https://doi.org/10.29313/ga

Azmi, S. S. U., & Nurmaya, T. E. (2020). Peran Guru Pendamping. Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 3(1), 60–77.

Lailiyah, N., & Jihan, F. (2015). Peranan Guru Kelas dan Guru Pendamping Khusus dalam Memberikan Bimbingan Belajar pada Siswa Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusif. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 2(3), 42–51.

Liani, S., Barsihanor, B., & Hafiz, A. (2021). Peran Guru Pendamping Khusus pada Program Layanan Pendidikan Inklusi di TK Idaman Banjarbaru. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 3(1), 7. https://doi.org/10.35473/ijec.v3i1.828

Rosita, T. (2020). Kompetensi Guru Pembimbing Khusus Dengan Pengajaran Kolaboratif. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2), 199–209. https://doi.org/10.24090/insania.v25i2.3799

Sulistiyaningsih, R., & Handayani, M. M. (2018). Analisis Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi Berdasarkan Index for Inclusion. Happiness, Journal of …, 2(2), 67–81. https://ojs.iainkediri.ac.id/index.php/happiness/article/view/1398%0Ahttps://ojs.iainkediri.ac.id/index.php/happiness/article/viewFile/1398/748




DOI: http://dx.doi.org/10.37905/aksara.10.1.347-352.2024

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Publisher:
Magister Pendidikan Nonformal Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Soedirman No. 06 Gorontalo 96128 e-mail: jurnalaksara@ung.ac.id
http://ejurnal.pps.ung.ac.id