IPS Learning on Natural Environmental Material and Artificial Environment Based on Contextual Teaching And Learning Through Interactive Comic Media
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akbar, S. (2016). Instrumen Perangkat Pembelajaran (1st ed.). PT Remaja Rosdakarya.
Asyhar. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Gaung Persada.
Azhar Arshad. (2013). Media Pembelajaran. Raja Grafindo Persada.
Azzet, A. (2011). Pendidikan Yang Membebaskan. Ar-ruzz media.
Baharuddin & Wahyuni. (2015). Teori Belajar dan Pembelajaran. Ar-Ruzz Media.
Boggan, M., Harper, S., & Whitmire, A. (2010). Using Manipulatives to Teach
Elementary Mathematics. Journal of Instructional Pedagogies, 4(2), 1–6.
Bulut, M., Akçakın, H. Ü., Kaya, G., & Akçakın, V. (2016). The Effects of Geogebra on
Third Grade Primary Students’ Academic Achievement in Fractions. International
Electronic Journal of Mathematics Education (IEJME), 11(2), 347–355.
https://doi.org/10.12973/iser.2016.2109a
Cope, L. (2015). Math Manipulatives : Making the Abstract Tangible. Delta Journal of
Education, 5(1), 10–19.
Dewi, N. R., Magfiroh, L., Nurkhalisa, S., & Dwijayanti, I. (2019). The Development of
Contextual-Based Science Digital Storytelling Teaching Materials to Improve
Students’ Critical Thinking on Classification Theme. Journal of Turkish Science
Education, 16(3), 364–378. https://doi.org/10.12973/tused.10288a
Dewi, P. Y. A., & Primayana, K. H. (2019). Effect of Learning Module with Setting
Contextual Teaching and Learning to Increase the Understanding of Concepts.
International Journal of Education and Learning, 1(1), 19–26.
https://doi.org/10.31763/ijele.v1i1.26
Entwistle, N. (2015). Understanding Student Learning. Routledge.
Hamalik, O. (2011). Proses Belajar Mengajar. Bumi Aksara.
Indawati, N. (2012). Evaluasi Pengembangan Program Pengajaran Matakuliah Keilmuan
dan dan Keterampilan di Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas
Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Kanjuruhan Malang. Jurnal Inspirasi
Pendidikan, 1(1), 98–106.
Indawati, N., & Zainuri, I. M. (2021). Lift the Flap Module Character Value Based on
Contextual. Proceedings of the 2nd Annual Conference on Social Science and
Humanities (ANCOSH 2020), 542(Ancosh 2020), 136–141.
https://doi.org/10.2991/assehr.k.210413.032
Megawati, M., Triwahyudianto, & Indawati, N. (2021). Pengembangan Buku
Pendamping Bidang Studi Ilmu Pengetahuan AlamTema 5 Subtema 1 Kelas V
Sekolah Dasar. Kognisi : Jurnal Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 1(6), 1–6.
Ninik Indawati, R. A. (2018). Peningkatan Prestasi Belajar IPS Melalui Media Papan.
Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 2(1), 26–36.
Sadiman. (2012). Media Pendidikan Pengambangan dan Manfaat. PT Raja Grafindo
Persada.
Sadiman, A. (2010). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan
Pemanfaatannya. Rajawali Press.
Sani, A. kadri, M. (2016). Pendidikan Karakter. Sinar Grafika Offset.
Suganda, E. W. P. (2012). Pengaruh Media KOMPA (Komik IPA) Pada Materi Simbiosis
Antar Makhluk Hidup Mata Pelajaran IPA Kelas IV Untuk Sekolah Dasar
[University of Muhammadiyah Malang]. http://eprints.umm.ac.id/24560/
Sukoco, Muslimin Ibrahim, & Sukartiningsih, W. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Melatihkan Keterampilan
Berpikir Dan Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Sifat Cahaya Kelas V SD.
Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 5(2), 1–10.
Thobroni. (2015). Belajar dan pembelajaran Teori dan Praktik. Ar-ruzz Media.
Uno, H & Lamatenggo, N. (2016). Tugas Guru dalam Pembelajaran. PT Bumi Aksara.
Wahidmurni. (2017). Metodologi Pembelajarn IPS. Ar-Ruzz Media.
Y. Munandi. (2020). Media Pembelajaran “Sebuah Pendekatan Baru.” Pustaka Pelajar.
DOI: http://dx.doi.org/10.37905/aksara.8.2.1085-1092.2022
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Publisher:
Magister Pendidikan Nonformal Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Soedirman No. 06 Gorontalo 96128 e-mail: jurnalaksara@ung.ac.id
http://ejurnal.pps.ung.ac.id