Peningkatan Kualitas Manajerial Dan Hasil Produksi Umkm Kerupuk Rambak Desa Gadingan

Endang Suhari, Yohana Tamara, Heru Agustanto, Bambang Hadi Nugroho, Sri Hartoko, Harmadi Harmadi

Abstract


The service program aims to improve the managerial quality and output quality of the Micro, Small, Medium Enterprises (MSMEs) of Rambak Crackers in Gadingan Village, Ngemplak, Sukoharjo. This community service program aims to improve the managerial quality of MSMEs for traditional snacks, crackers, rambak as a whole based on management concepts and knowledge, considering that in current conditions, there are still many MSMEs that manage their business traditionally and in the production process do not pay attention to hygiene and health aspects. . A team consisting of lecturers with a management background will go directly to provide training related to the field of Management as a whole, including Marketing Management (specifically an introduction to digital marketing), Financial Management (in a simple level), HR Management, and for Operations Management will be assisted by practitioners from the Health Service. Community service programs can be useful for improving the managerial quality of businesses and increasing competitiveness and business sustainability in the long term.

Program pengabdian bertujuan untuk meningkatkan Kualitas Manajerial dan Kualitas Output Hasil Produksi Usaha Mikro, Kecil, Menengah (UMKM) Kerupuk Rambak Di Desa Gadingan, Ngemplak, Sukoharjo. Program pengabdian masyarakat ini bertujuan untuk meningkatkan kualitas manajerial pada UMKM makanan ringan tradisional kerupuk rambak secara menyeluruh berdasarkan konsep dan ilmu Manajemen, mengingat dalam kondisi saat ini, masih banyak UMKM yang melakukan pengelolaan bisnisnya secara tradisional dan di dalam proses produksinya belum memperhatikan aspek kebersihan dan kesehatan. Tim yang terdiri dari dosen dengan latar belakang ilmu manajemen akan terjun secara langsung untuk memberkan pelatihan terkait dengan bidang Manajemen secara menyeluruh, meliputi Manajemen Pemasaran (secara khusus pengenalan pada pemasaran digital), Manajemen Keuangan (dalam level sederhana), ManajemenSDM, dan untuk Manajemen Operasi akan dibantu oleh praktisi yang berasal dari Dinas Kesehatan. Program pengabdian masyarakat dapat bermanfaat untuk meningkatkan kualitas manajerial usaha dan meningkatkan daya saing dan keberlangsungan bisnis dalam jangka panjang.


Keywords


UMKM; Management; Industri Makanan;

Full Text:

PDF

References


Ali, Ali Yassin Shaeikh Dan Ali, Abdel Hafiez. 2013. Entrepreneurship Development and Poverty Reduction: Empirical Survey from Somalia. American International Journal of Social Science Vol. 2 No. 3; May 2013

Ali, Sharafat, Rashid, Humayun, dan Khan, Muhammad Amir. 2014. The Role of Small and Medium Enterprises and Poverty in Pakistan: An empirical Analysis. Theoretical and Applied Economics Volume XXI (2014), No. 4(593), pp. 67-80

Green, Christopher J., Kirkpatrick, Colin H. Dan Murinde, Victor. 2006. Finance for small enterprise Growth and poverty reduction in Developing countriesy. Journal of International Development J. Int. Dev. 18, 1017–1030.

Harmadi, Rahardjo, Mugi dan Agung, Wahyu. 2012. Faktor-Faktor Percepatan Peningkatan Kesejahteraan Masyarakat di Kawasan Sangiran. LPPM UNS

Lilik, Siswanta. 2008. Kontribusi Home Industry Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Sosial Ekonomi Keluarga (Studi Kasus di Desa Wukirsari, Imogiri). AKMENIKA UPY, Volume 2, 2008.




DOI: http://dx.doi.org/10.37905/dikmas.3.1.33-40.2023

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Dikmas: Jurnal Pendidikan Masyarakat dan Pengabdian

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats
Publisher:
Magister Pendidikan Nonformal Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Soedirman No. 06 Gorontalo 96128 e-mail: jurnaldikmas@ung.ac.id