Rational Voters and Emotional Voters: Analysis of Socio-Psychological Factors in Voting Behavior in the 2024 Presidential Election
Abstract
The 2024 Presidential Election in Indonesia reflects the increasingly
complex dynamics of democracy, marked by the increasing role of social media,
identity-based campaigns, and candidate personalization. This study aims to
analyze the socio-psychological factors that influence voting behavior, identify
the characteristics of rational and emotional voters, and examine the implications
of the dominance of emotional behavior on the quality of electoral democracy.
The approach used is a mixed-method, through a quantitative survey of young
voters as well as in-depth interviews and analysis of digital campaign content. The
results of the study show that factors such as identity affiliation, emotional
closeness to candidates, and the intensity of social media exposure play a
significant role in shaping voting behavior. Rational voters tend to consider the
track record and work programs of candidates, while emotional voters are more
influenced by symbolism, emotional narratives, and personal perceptions. These
findings indicate that the dominance of emotional behavior in elections has the
potential to weaken the quality of electoral democracy because political
decisions are often not based on informative rational considerations. This study
recommends the importance of increasing political literacy, especially among
young voters, as well as the development of more ethical and educational
political communication strategies to strengthen the foundations of a healthy
democracy that is oriented towards quality leadership.
Full Text:
PDFReferences
Aspinall, E., & Berenschot, W. (2019). Democracy for sale: Elections, clientelism, and the state
in Indonesia. Cornell University Press.
Azizah, N. N., Sukaesih, S., & Saepudin, E. (2024). Hubungan Perilaku Pencarian Informasi
Dengan Proses Pengambilan Keputusan Swing Voters Pada Pilpres 2024. Shaut Al-
Maktabah: Jurnal Perpustakaan, Arsip dan Dokumentasi, 16(2), 123-148.
https://doi.org/10.37108/shaut.v16i2.1511
Ardiansyah, M. R. N., Ariesta, D. R., Hariroh, S. Q., Antika, S. A., Maharani, S. D., & Nafi’ah, B. A.
(2024). Analisis Voting Behavior Gen-Z pada Pemilu 2024 dan Pengaruh Terwujudnya Visi
Indonesia Emas 2045: Studi Kasus Mahasiswa Kota Surabaya. Arus Jurnal Sosial dan
Humaniora, 4(2), 390-408. https://doi.org/10.57250/ajsh.v4i2.401
Cahyo, S. E., Kushartono, T., & Aprilia, B. (2025). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Instagram
Terhadap Perilaku Pemilih Dalam Pemilihan Presiden Tahun 2024 Di Kota Cimahi. Jurnal
Praxis Idealis: Jurnal Mahasiswa Ilmu Pemerintahan, 2(1).
https://doi.org/10.36859/jp.v2i1.3353
Cahyani, A. R. (2025). Komplektasi Perilaku Politik Pemilih Dalam Pilkada Serentak 2024 Pada
Aspek Integrasi Tradisi Lokal Dan Teknologi. Journal of Indonesian Social Studies
Education, 3(1), 12-17.
Dermawan, S. A., & Supiyah, R. (2024). Perilaku Pemilih Pemula Pada Pemilihan Presiden 2024
(Studi di Kelurahan Tipulu Kecamatan Kendari Barat Kota Kendari). Societal: Jurnal
Pemikiran dan Penelitian Sosiologi, 1(2), 820. https://doi.org/10.52423/societal.v1i2.41
Erlina, F. (2023). Dinamika sistem pemilu dan demokratisasi partai politik di Indonesia pasca
reformasi. Kosmik Hukum, 23(2), 200-220. 10.30595/kosmikhukum.v23i3.16640
Hanan, D. (2022). Memperkuat Partai Melalui Pemilu, Memperkuat Demokrasi Presidensial di
Indonesia. Demokrasi Tanpa Demos: Refleksi 100 Ilmuwan Sosial Politik Tentang
Kemunduran Demokrasi di Indonesia, 107.
Jannah, M. H. (2024). Digital Personal Branding Ganjar Pranowo Pada Akun Instagram@
Ganjar_Pranowo Untuk Memenangkan Pemilihan Presiden 2024 (Doctoral dissertation,
Universitas Islam Indonesia). https://doi.org/10.47945/tasamuh.v16i2.1546
Malau, M. E., Rikin, M. R., Kartika, H. S., & Ardiansa, D. (2024). Analisis Perilaku Memilih Pada
Pemilih Pemula Menjelang Pemilu 2024 Melalui Penerapan Konsep Voting Advice
Application. Politeia: Jurnal Ilmu Politik, 16(2), 92-99.
Meilia, W. P., & Putri, N. E. (2025). Pengaruh Hoaks Politik di Media Sosial Terhadap Perilaku
Memilih Pemilih Pemula pada Pemilu 2024. PUBLICNESS: Journal of Public Administration
Studies, 4(1), 30-36
Mutiah, M. T., & Diana, R. (2023). Peran Kampanye Media Sosial dalam Perilaku Pemilih Muda
di DKI. NIVEDANA: Jurnal Komunikasi dan Bahasa, 4(2), 297-
https://doi.org/10.53565/nivedana.v4i2.990
Oktavia, E., Noviyanti, M., & Safari, D. (2024). Potret Abusive Judicial Reviewdi Masa
Pemerintahan Presiden Joko Widodo. Jurnal Legislatif, 14-14. http://journalold.
unhas.ac.id/index.php/jhl/article/view/35506.
Pewo, F., & Buku, K. R. (2025). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Pemilih Pada Pemilu
Tahun 2024 Di Desa Ekoroka, Kecamatan Golewa, Kabupaten Ngada. Jurnal Sosial dan
Pemerintahan (JSP), 1(1), 32-40. https://doi.org/10.71241/rjsgsa29
Pardana, D. (2023). Pengaruh Media Sosial Dalam Memprediksi Partisipasi Perilaku Pemilih
Pemula Pada Pemilihan Umum 2024. AT TARIIZ: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(01),
-44. https://doi.org/10.62668/attariiz.v2i01.533
Rahayu, L. F., Maulana, E., Safitri, S., Haq, M. I., & Ramadhani, L. S. (2024). Pengaruh Debat
Capres Dalam Merebut Pemilih Mengambang Dalam Pemilu 2024. Journal of Governance
and Public Administration, 1(2), 127-132. https://doi.org/10.59407/jogapa.v1i2.487
Rofieq, A., Alrasyid, M. H., Purwantini, L., & Ramadhan, I. (2025). Between Popularity And Track
Record: Regional Head Candidates In The View Of Generation Z. Kybernan: Jurnal Ilmiah
Ilmu Pemerintahan, 16(1), 51-58. https://doi.org/10.33558/kybernan.v16i1.10882
Sukmawati, S. (2023). Pencitraan Teks Berita Pemilu 2024 pada Media Daring: Kajian Teun A.
van Dijk. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 9(2), 901-909.
https://doi.org/10.30605/onoma.v9i2.2395
Suherli, S., Jamal, M. N., Taslim, M., Kamsar, K., & Elsaid, D. A. (2024). Pengaruh Terpaan
Informasi Politik Melalui Media Sosial Terhadap Perilaku Pemilih Pemula dalam Pemilihan
Presiden Republik Indonesia Tahun 2024 di Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Wahana
Pendidikan, 10(13), 1042-1052. https://doi.org/10.5281/zenodo.13279429
Suwarji, S., & Rahmawati, M. P. (2024). Preferensi Politik Emak-Emak dalam Pemilihan Presiden
Indonesia 2024: Analisis Kuantitatif dengan Metode Kruskal-Wallis. PAMARENDA: Public
Administration and Government Journal, 4(1), 104-118.
https://doi.org/10.52423/pamarenda.v4i1.17
Waruwu, M. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: metode penelitian kualitatif, metode
penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (Mixed Method). Jurnal
Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896-2910.
Wijayanti, D., & Tohawi, A. (2024). Perilaku Pemilih Pemula Dalam Pemilu Tahun 2024 Ditinjau
Dari Sosiologi Dan Hukum Islam Studi Kualitatif di Desa Gemenggeng Kecamatan Bagor
Kabupaten Nganjuk. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Hukum Tata Negara, 2(1), 1-15
Waruwu, M. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: metode penelitian kualitatif, metode
penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (Mixed Method). Jurnal
Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896-2910.
Wahyuningtyas, A., Ramadhan, M. W., Suprihono, M. B., & Putranto, A. (2025). Efektivitas
Strategi Kampanye Pasangan Sherly Laos-Sarbin Sehe di Pilgub Maluku Utara: Kajian
Media, Taktik, dan Mobilisasi Massa. Jurnal Indonesia: Manajemen Informatika dan
Komunikasi, 6(1), 610-621. https://doi.org/10.35870/jimik.v6i1.1291
Yuliani, H., & Ibrahim, J. T. (2025). Panggung Digital Aktor Politik. UMMPress.Rofieq, A., Alrasyid, M. H., Purwantini, L., & Ramadhan, I. (2025). Between Popularity And Track
Record: Regional Head Candidates In The View Of Generation Z. Kybernan: Jurnal Ilmiah
Ilmu Pemerintahan, 16(1), 51-58. https://doi.org/10.33558/kybernan.v16i1.10882
Sukmawati, S. (2023). Pencitraan Teks Berita Pemilu 2024 pada Media Daring: Kajian Teun A.
van Dijk. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 9(2), 901-909.
https://doi.org/10.30605/onoma.v9i2.2395
Suherli, S., Jamal, M. N., Taslim, M., Kamsar, K., & Elsaid, D. A. (2024). Pengaruh Terpaan
Informasi Politik Melalui Media Sosial Terhadap Perilaku Pemilih Pemula dalam Pemilihan
Presiden Republik Indonesia Tahun 2024 di Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Wahana
Pendidikan, 10(13), 1042-1052. https://doi.org/10.5281/zenodo.13279429
Suwarji, S., & Rahmawati, M. P. (2024). Preferensi Politik Emak-Emak dalam Pemilihan Presiden
Indonesia 2024: Analisis Kuantitatif dengan Metode Kruskal-Wallis. PAMARENDA: Public
Administration and Government Journal, 4(1), 104-118.
https://doi.org/10.52423/pamarenda.v4i1.17
Waruwu, M. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: metode penelitian kualitatif, metode
penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (Mixed Method). Jurnal
Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896-2910.
Wijayanti, D., & Tohawi, A. (2024). Perilaku Pemilih Pemula Dalam Pemilu Tahun 2024 Ditinjau
Dari Sosiologi Dan Hukum Islam Studi Kualitatif di Desa Gemenggeng Kecamatan Bagor
Kabupaten Nganjuk. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Hukum Tata Negara, 2(1), 1-15
Waruwu, M. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: metode penelitian kualitatif, metode
penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (Mixed Method). Jurnal
Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896-2910.
Wahyuningtyas, A., Ramadhan, M. W., Suprihono, M. B., & Putranto, A. (2025). Efektivitas
Strategi Kampanye Pasangan Sherly Laos-Sarbin Sehe di Pilgub Maluku Utara: Kajian
Media, Taktik, dan Mobilisasi Massa. Jurnal Indonesia: Manajemen Informatika dan
Komunikasi, 6(1), 610-621. https://doi.org/10.35870/jimik.v6i1.1291
Yuliani, H., & Ibrahim, J. T. (2025). Panggung Digital Aktor Politik. UMMPress.
DOI: http://dx.doi.org/10.37905/ppj.v6i1.2872
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Editorial Office of Public Policy Journal; Program Administrasi Publik Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo. Jendral Sudirman Street, Number 6, Gorontalo City, Gorontalo Province 96128, Indonesia. Telp. +628114390095; +6281340097196 (Call/SMS/WA) E-mail: public_policy_journal@ung.ac.id
____________________________________________________________________________________________________________
INDEXING: