Description Of Error Use Of Indonesian Speaking In Stories Completed Of Elementary School Students

Ady Saputra

Abstract


The purpose of this study was to describe the Indonesian spelling errors of sixth grade students at SDN 029 Tarakan in writing essays. This becomes a reflection material for teachers, students and schools to make improvements and pay more attention to students' writing skills. Teachers must know the errors in using EBI (Indonesian Spelling) contained in the stories written by students so that mistakes do not occur in other learning. This research also helps students in improving their writing skills. This study uses a qualitative method, namely document review. The results of this study obtained 1) Errors in the use of letters in student essays amounted to 33% of error cases. 2) Word writing errors in students' stories are 27% of error cases. 3) Errors in using punctuation in students' stories are 40% of error cases. The results of this study are expected that teachers who teach focus on providing knowledge, practice and application of the writing process approach, especially Indonesian spelling in essays. And the teacher is able to strive and foster student interest in writing so that students' works are also increasing.

Full Text:

PDF

References


Apriliana, A. C., & Martini, A. (2018). Analisis kesalahan ejaan dalam karangan narasi pada siswa kelas V sekolah dasar Kecamatan Sumedang Selatan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 227-232.

Arifin, Zaenal, dkk. 2010. Cermat Berbahasa Indonesia untuk Perguruan Tinggi sebagai Mata Kuliah Pengembangan Kepribadian (MPK). Edisi Revisi. Jakarta: Akademika Pressindo.

Bogdan, Robert, and Steven J. Taylor. "Looking at the bright side: A positive approach to qualitative policy and evaluation research." Qualitative sociology 13.2 (1990): 183-192.

Chaer, Abdul. 2011. Ragam Bahasa Ilmiah. Jakarta: Rineka Cipta.

Dalman. 2016. Keterampilan Menulis. Depok: Rajawali Pers

Elly Purwanti, dkk. 2020. Pengembangan Instrumen Penilaian Keterampilan Abad 21. Kota Tua : Malang. Hal. 21

Henry Tarigan dan Jago Tarigan. 1988. Pengajaran Analisis Kesalahan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Muslich, Masnur. 2010. Fonologi Bahasa Indonesia, Tinjauan Deskriptif Sistem Bunyi Bahasa Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.

Kheng, Peng, S. 2013. Cerpengram Menulis Mudah dan Menyenangkan Menulis Cerpen. Jakarta: Elex Media Komputindo

Qhadafi, M. R. (2018). Analisis Kesalahan Penulisan Ejaan yang Disempurnakan dalam Teks Negosiasi Siswa SMA Negeri 3 Palu. BAHASA DAN SASTRA, 3(4).

Sadikin, Muhammad. 2011. Ejaan Yang Disempurnakan. Jakarta: Laskar Aksara.

Saputra, A. (2019). Penerapan metode karyawisata dalam meningkatkan kemampuan menulis puisi pada mahasiswa pendidikan guru sekolah dasar Universitas Borneo Tarakan. Jurnal Pendidikan Dasar Borneo, 1(1).

Sugiarto, Eko. 2012. Master EYD. Yogyakarta: Khitah Publishing.

Sugiyono, 2014. Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Supraba, TH. Ellisa Tesdy. 2008. Analisis Pola Pengembangan Paragraf dalam Karangan Narasi Siswa Kelas VIII SMP BOPKRI 3 Yogyakarta. Yogyakarta: FBS UNY.

Sutarna, N. (2016). Penerapan Mengarang Terbimbing Model Kwl (Know, Want, Learned) untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Narasi. Jurnal Profesi Pendidikan Dasar, 3(2), 112-121.

Tussolekha, R. (2019). Kesalahan Penggunaan Ejaan Bahasa Indonesia pada Makalah Karya Mahasiswa. AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra, 20(1), 35-43.

Verlinda, Desnia, Salamah Salamah, and Lukman Nuzul Hakim. "Perubahan Ejaan Bahasa Indonesia Di Era Digital." Prosiding Seminar Nasional STKIP PGRI Bandar Lampung. 2019.

Waridah, Ernawati. 2008. EYD dan Seputar Kebahasaan-Indonesiaan. Jakarta Selatan: Kawan Pustaka.

Widia, Yrama. 2010. Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia Yang Disempurnakan dan Pedoman Umum Pembentukan Istilah. Bandung: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan Nasional.

Zulkifli, dkk. 2012. Bahasa Indonesia, Mengembangkan Keterampilan Komunikasi Lisan dan Tulis di Perguruan Tinggi. Tarakan: Imperium Bekerjasama dengan Jurusan Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Borneo Tarakan.




DOI: http://dx.doi.org/10.37905/aksara.8.1.19-30.2022

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Publisher:
Magister Pendidikan Nonformal Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Soedirman No. 06 Gorontalo 96128 e-mail: jurnalaksara@ung.ac.id
http://ejurnal.pps.ung.ac.id