Relevance of Civic Education With The Awareness in Building National Resourcesbas the Embodiment of the National Defense

Seri Wati Ginting, Miki Tjandra, Hendra Setiawan

Abstract


Civic Education teaches the values of life that are manifested in daily behavior, such as accepting the diversity of the Indonesian nation. The existence of hate speech and blaming each other is a reflection of the failure of the nation. This research aims to develop Civic Education courses so that they can raise students' awareness to become good and educated citizens. Qualitative descriptive method examines and analyzes students' understanding of the relevance of Civic Education with national resources embodied in state resilience. The findings from this study show that some students are aware of the relationship between civic education and human resources but the role models of educators, education staffs, religious leaders, political leaders, and community leaders are still lacking.

Pendidikan Kewarganegaraan mengajarkan nilai-nilai hidup yang terwujud dalam
perilaku sehari-hari, seperti menerima keberagaman bangsa Indonesia. Masih adanya
ujaran kebencian dan sikap saling menyalahkan menjadi cerminan kegagalan berbangsa.
Penelitian bertujuan mengembangkan mata kuliah Pendidikan Kewarganegaran agar
mampu menumbuhkan kesadaran mahasiswa untuk menjadi warga negara yang baik dan
terdidik. Metode deskriptif kualitatif mengkaji dan menganalisis pemahaman mahasiswa
tentang relevansi Pendidikan Kewarganegaraan dengan sumber daya nasional yang
terwujud dalam ketahanan negara. Temuan dari penelitian memperlihatkan sebagian
mahasiswa menyadari adanya keterkaitan antara pendidikan kewarganegaraan dengan
sumber daya manusia namun keteladanan dari tenaga pendidik, tenaga kependidikan,
pemuka agama, tokoh politik, dan tokoh masyarakat masih kurang.



Keywords


Civic Education, national resources, state resilience

Full Text:

PDF

References


Badudu, R. (2019). Character Excellence, Mengembangkan Karakter Pribadi. Jakarta: Kompas Media

Nusantara.

Direktorat Jenderal Pembelajaran dan kemahasiswaan. (2016). Pendidikan Kewarganegaraan untuk

Perguruan Tinggi. Kementerian Riset Teknologi dan Pendidikan Tinggi.

Ginting, S., Tjandra, M., & Setiawan, H. (2020). The Role of Civic Educations in Developing Student’s

Nationalism. Variety of Learning Resolutions in the Covid 19. India: Novateur Publication. https://novateurpublication.com/index.php/np/catalog/book/11

Hendarman. (2019). Pendidikan Karakter Era Milenial. Bandung: Remaja Rosdaya.

Irianto, S. (2021). Matinya Universitas. Fakultas Hukum Universitas Indonesia.

https://law.ui.ac.id/v3/matinya-universitas-sulistyowati-irianto-harian-kompas/

Jamaludin, U. (2017). Pembelajaran di Sekolah Dasar Berbasis Pada Pertumbuhan dan Perkembangan

Peserta Didik. DOI: https://dx.doi.org/10.30870/JPsd.v1i1.708

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Literasi Budaya dan Kewarganegaraan. Gerakan

Literasi Nasional. https://gln.kemdikbud.go.id/glnsite/wp-content/uploads/2017/10/cover-materi-pendukung-literasi-budaya-dan-kewargaan-gabung.pdf

Law of the Republic of Indonesia Number 3 of 2002 concerning The National Defense. (2002)

Law of the Republic of Indonesia Number 12 of 2012 concerning Higher Education. (2012)

Law of the Republic of Indonesia Number 23 of 2019 concerning National Resource Management. (2019)

Nugroho, A. (2019). Menggalang Ketahanan Nasional dengan Paradigma Pancasila. Jakarta: Kompas

Media Nusantara.

Ristekdikti. (2016). Pendidikan Kewarganegaraan untuk Perguruan Tinggi. Direktorat Jenderal

Pembelajaran dan Kemahasiswaan Kementerian Riset, Teknologi dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia.

Rozi, S. et al. (2019). Nasionalisme dan KeIndonesiaan di Perbatasan. Yogyakarta: Suluh Media.

Samani, M. & Hariyanto. (2019). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdaya.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Suryohadiprojo, S. (2014). Mengobarkan Kembali Api Pancasila. Jakarta: Kompas Media Nusantara




DOI: http://dx.doi.org/10.37905/aksara.7.3.927-936.2021

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Publisher:
Magister Pendidikan Nonformal Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Soedirman No. 06 Gorontalo 96128 e-mail: jurnalaksara@ung.ac.id
http://ejurnal.pps.ung.ac.id