Pemanfaatan Aplikasi Canva sebagai Video Pembelajaran untuk mengenalkan Konsep Bilangan Kelompok Usia 4-5 Tahun di TK Ceria Kabupaten Pasuruan

Erna Budiarti, Arini Susanti, Elliza Elliza, Enny Purwanti

Abstract


This research uses a type of qualitative research in a descriptive form, with data derived from a project of one of the ECCE schools in Pasuruan which focuses on the use of the canva video application as a learning medium in introducing the concept of numbers to children aged 4-5 years. Canva is one of the web-based applications or platforms that can support the creation of digital learning media that is attractive, easy to use and has many templates and designs that can be used by educators according to their needs such as images or learning videos will look like professionally made videos. Every educator can use belajar.id account to be able to access for free the premium canva for education app. The concept of numbers is a learning material that requires concepts, methods and learning media that are made to be as attractive as possible to be understood by them. By utilizing the canva video application in the form of moving images that are commonly found around them, they will be able to facilitate children aged 4-5 years in understanding the concept of numbers.

Keywords


Canva App; Learning Videos; The Concept of Numbers; Early;

Full Text:

PDF

References


Abdussamad, H.Z., & SIK, M.S. (2021). Metode Penelitian Kualitatif, CV. Syakir Media Press.

Asminar, S. Pengembangang Media Pembelajaran Matematika pada Materi Sistem Persamaan Linier Satu Variabel (SPLSV) dengan Menggunakan Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Menengah Pertama Swasta IRA Medan. 2021. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Fajri, Z., Riza, I.F.D., Azizah, H., Sofiana, Y., Ummami, U., & Andila, A, Pemanfaatan Media Pembelajaran Visual Berbasis Aplikasi Canva dalam Meningkatkan Minat dna Motivasi Belajar Anak Usia Dini di PAUD Al Muhaimin Bondowoso. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 10 (3), 397-408. 2022

Hardiyanti, W.E., Ilham, M., Ekadayanti, W., & Jafarudin., J. Pelatihan Pembuatan Video Animasi Gambar “Powtoon” Bagi Guru PAUD. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 78-86. 2020.

Hidayati, R. Analisis Jenis Pertanyaan Pendidik dan Peserta Didik pada Pembelajaran Biologi di SMA Negeri 1 PALAS. UIN Raden Intan Lampung. 2019.

Khimah Novitasari. P.G. Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Menanamkan Karakter Tanggung Jawab pada Anak Kelompok B di TK NAsima Kota Semarang. PG PAUD Universitas PGRI Yogyakarta. 2017.

Kurniawati, T., Setyosari, P., & Kuswandi, D. Strategi Pembelajaran Nilai Karakter Mandiri Berbantuan Video Animasi untuk PAUD. Jurnal Inovasi Teknologi Pembelajaran, 1(1), 30-38. 2019.

Nuroifah, N., & Bachri, B.S. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Materi Sistem Ekskresi Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Dawarblandong Mojokerto. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 1(1), 1-10, 2015.

Prihatin, A. Penggunaan Media Pembelajaran Infografis (Canva) melalui Google Sites dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Ekosistem. FKIP UNPAS. 2022.

Sutisna, A. Metode Penelitian Kualitatif Bidang Pendidikan. UNJ Press. 2021.

Syafi’I, I., Sa’diyah, C., Wakhidah, E.W., & Umah, F.M. Penerapan Video Pembelajaran Daring Anak Usia Dini pada Masa Pandemi Covid-19. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 140-160. 2021.

Undang0undang No. 20 TAhun 2003 Bab 1 Pasal 1 Butir 14 Tentang Pendidikan Anak Usia Dini secara Holistik Integratif.

Wulandari, D.A. Penggunaan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA Materi Rangka. FKIP UMPAS. 2016.




DOI: http://dx.doi.org/10.37905/aksara.9.3.1821-1838.2023

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Publisher:
Magister Pendidikan Nonformal Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Soedirman No. 06 Gorontalo 96128 e-mail: jurnalaksara@ung.ac.id
http://ejurnal.pps.ung.ac.id