Rational Voters and Emotional Voters: Analysis of Socio-Psychological Factors in Voting Behavior in the 2024 Presidential Election

Robby Hunawa, Jefri Polinggapo

Abstract


The 2024 Presidential Election in Indonesia reflects the increasingly complex dynamics of democracy, marked by the increasing role of social media, identity-based campaigns, and candidate personalization. This study aims to analyze the socio-psychological factors that influence voting behavior, identify the characteristics of rational and emotional voters, and examine the implications of the dominance of emotional behavior on the quality of electoral democracy. The approach used is a mixed-method, through a quantitative survey of young voters as well as in-depth interviews and analysis of digital campaign content. The results of the study show that factors such as identity affiliation, emotional closeness to candidates, and the intensity of social media exposure play a significant role in shaping voting behavior. Rational voters tend to consider the track record and work programs of candidates, while emotional voters are more influenced by symbolism, emotional narratives, and personal perceptions. These findings indicate that the dominance of emotional behavior in elections has the potential to weaken the quality of electoral democracy because political decisions are often not based on informative rational considerations. This study recommends the importance of increasing political literacy, especially among young voters, as well as the development of more ethical and educational political communication strategies to strengthen the foundations of a healthy democracy that is oriented towards quality leadership.

Full Text:

PDF

References


Aspinall, E., & Berenschot, W. (2019). Democracy for sale: Elections, clientelism, and the state in Indonesia. Cornell University Press. Azizah, N. N., Sukaesih, S., & Saepudin, E. (2024). Hubungan Perilaku Pencarian Informasi Dengan Proses Pengambilan Keputusan Swing Voters Pada Pilpres 2024. Shaut Al-Maktabah: Jurnal Perpustakaan, Arsip dan Dokumentasi, 16(2), 123-148. https://doi.org/10.37108/shaut.v16i2.1511 Ardiansyah, M. R. N., Ariesta, D. R., Hariroh, S. Q., Antika, S. A., Maharani, S. D., & Nafi’ah, B. A. (2024). Analisis Voting Behavior Gen-Z pada Pemilu 2024 dan Pengaruh Terwujudnya Visi Indonesia Emas 2045: Studi Kasus Mahasiswa Kota Surabaya. Arus Jurnal Sosial dan Humaniora, 4(2), 390-408. https://doi.org/10.57250/ajsh.v4i2.401 Cahyo, S. E., Kushartono, T., & Aprilia, B. (2025). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Instagram Terhadap Perilaku Pemilih Dalam Pemilihan Presiden Tahun 2024 Di Kota Cimahi. Jurnal Praxis Idealis: Jurnal Mahasiswa Ilmu Pemerintahan, 2(1). https://doi.org/10.36859/jp.v2i1.3353 Cahyani, A. R. (2025). Komplektasi Perilaku Politik Pemilih Dalam Pilkada Serentak 2024 Pada Aspek Integrasi Tradisi Lokal Dan Teknologi. Journal of Indonesian Social Studies Education, 3(1), 12-17. Dermawan, S. A., & Supiyah, R. (2024). Perilaku Pemilih Pemula Pada Pemilihan Presiden 2024 (Studi di Kelurahan Tipulu Kecamatan Kendari Barat Kota Kendari). Societal: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Sosiologi, 1(2), 820. https://doi.org/10.52423/societal.v1i2.41 Erlina, F. (2023). Dinamika sistem pemilu dan demokratisasi partai politik di Indonesia pasca reformasi. Kosmik Hukum, 23(2), 200-220. 10.30595/kosmikhukum.v23i3.16640 Hanan, D. (2022). Memperkuat Partai Melalui Pemilu, Memperkuat Demokrasi Presidensial di Indonesia. Demokrasi Tanpa Demos: Refleksi 100 Ilmuwan Sosial Politik Tentang Kemunduran Demokrasi di Indonesia, 107. Jannah, M. H. (2024). Digital Personal Branding Ganjar Pranowo Pada Akun Instagram@ Ganjar_Pranowo Untuk Memenangkan Pemilihan Presiden 2024 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Indonesia). https://doi.org/10.47945/tasamuh.v16i2.1546 Malau, M. E., Rikin, M. R., Kartika, H. S., & Ardiansa, D. (2024). Analisis Perilaku Memilih Pada Pemilih Pemula Menjelang Pemilu 2024 Melalui Penerapan Konsep Voting Advice Application. Politeia: Jurnal Ilmu Politik, 16(2), 92-99. Meilia, W. P., & Putri, N. E. (2025). Pengaruh Hoaks Politik di Media Sosial Terhadap Perilaku Memilih Pemilih Pemula pada Pemilu 2024. PUBLICNESS: Journal of Public Administration Studies, 4(1), 30-36 Mutiah, M. T., & Diana, R. (2023). Peran Kampanye Media Sosial dalam Perilaku Pemilih Muda di DKI. NIVEDANA: Jurnal Komunikasi dan Bahasa, 4(2), 297-304. https://doi.org/10.53565/nivedana.v4i2.990 Oktavia, E., Noviyanti, M., & Safari, D. (2024). Potret Abusive Judicial Reviewdi Masa Pemerintahan Presiden Joko Widodo. Jurnal Legislatif, 14-14. http://journal-old.unhas.ac.id/index.php/jhl/article/view/35506. Pewo, F., & Buku, K. R. (2025). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Pemilih Pada Pemilu Tahun 2024 Di Desa Ekoroka, Kecamatan Golewa, Kabupaten Ngada. Jurnal Sosial dan Pemerintahan (JSP), 1(1), 32-40. https://doi.org/10.71241/rjsgsa29 Pardana, D. (2023). Pengaruh Media Sosial Dalam Memprediksi Partisipasi Perilaku Pemilih Pemula Pada Pemilihan Umum 2024. AT TARIIZ: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(01), 36-44. https://doi.org/10.62668/attariiz.v2i01.533 Rahayu, L. F., Maulana, E., Safitri, S., Haq, M. I., & Ramadhani, L. S. (2024). Pengaruh Debat Capres Dalam Merebut Pemilih Mengambang Dalam Pemilu 2024. Journal of Governance and Public Administration, 1(2), 127-132. https://doi.org/10.59407/jogapa.v1i2.487 Rofieq, A., Alrasyid, M. H., Purwantini, L., & Ramadhan, I. (2025). Between Popularity And Track Record: Regional Head Candidates In The View Of Generation Z. Kybernan: Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 16(1), 51-58. https://doi.org/10.33558/kybernan.v16i1.10882

Sukmawati, S. (2023). Pencitraan Teks Berita Pemilu 2024 pada Media Daring: Kajian Teun A. van Dijk. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 9(2), 901-909. https://doi.org/10.30605/onoma.v9i2.2395 Suherli, S., Jamal, M. N., Taslim, M., Kamsar, K., & Elsaid, D. A. (2024). Pengaruh Terpaan Informasi Politik Melalui Media Sosial Terhadap Perilaku Pemilih Pemula dalam Pemilihan Presiden Republik Indonesia Tahun 2024 di Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(13), 1042-1052. https://doi.org/10.5281/zenodo.13279429 Suwarji, S., & Rahmawati, M. P. (2024). Preferensi Politik Emak-Emak dalam Pemilihan Presiden Indonesia 2024: Analisis Kuantitatif dengan Metode Kruskal-Wallis. PAMARENDA: Public Administration and Government Journal, 4(1), 104-118. https://doi.org/10.52423/pamarenda.v4i1.17 Waruwu, M. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: metode penelitian kualitatif, metode penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896-2910. Wijayanti, D., & Tohawi, A. (2024). Perilaku Pemilih Pemula Dalam Pemilu Tahun 2024 Ditinjau Dari Sosiologi Dan Hukum Islam Studi Kualitatif di Desa Gemenggeng Kecamatan Bagor Kabupaten Nganjuk. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Hukum Tata Negara, 2(1), 1-15 Waruwu, M. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: metode penelitian kualitatif, metode penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896-2910. Wahyuningtyas, A., Ramadhan, M. W., Suprihono, M. B., & Putranto, A. (2025). Efektivitas Strategi Kampanye Pasangan Sherly Laos-Sarbin Sehe di Pilgub Maluku Utara: Kajian Media, Taktik, dan Mobilisasi Massa. Jurnal Indonesia: Manajemen Informatika dan Komunikasi, 6(1), 610-621. https://doi.org/10.35870/jimik.v6i1.1291 Yuliani, H., & Ibrahim, J. T. (2025). Panggung Digital Aktor Politik. UMMPress.




DOI: http://dx.doi.org/10.37905/ppj.v6i1.2750

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Editorial Office of Public Policy Journal; Program Administrasi Publik Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo. Jendral Sudirman Street, Number 6, Gorontalo City, Gorontalo Province 96128, Indonesia. Telp. +628114390095+6281340097196 (Call/SMS/WA) E-mail: public_policy_journal@ung.ac.id

____________________________________________________________________________________________________________

INDEXING: