HUBUNGAN KECERDASAN EMOSIONAL DAN MOTIVASI BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI KELAS XI DI SMA NEGERI 3 GORONTALO
Abstract
The research aims to determine the relationship of emotional intelligence and learning motivation with student learning outcomes in economic subjects in class XI SMA Negeri 3 Gorontalo, partially and simultaneously. This research is a quantitative study. The data source in this study is primary data through questionnaires. The data analysis technique used is multiple regression analysis. The results showed that (1) Emotional intelligence has a positive and significant relationship with student learning outcomes in Economy class XI IPS subject in Senior High School (SMA) Negeri 3 Gorontalo City with a correlation value of 0.524. (2) Motivation to learn has a positive and significant relationship with student learning outcomes in Economics subject for class XI IPS in Senior High School (SMA) Negeri 3 Kota Gorontalo with a correlation value of 0.479. (3) Emotional intelligence and learning motivation together have a significant relationship with student learning outcomes in Economics subject for class XI IPS at Senior High School (SMA) Negeri 3 Gorontalo City. The simultaneous correlation value is 0.562 which was interpreted as strong. This shows that there will be an increase in learning outcomes if students have high emotional intelligence and learning motivation. As for other variables that have the potential to influence student learning outcomes, namely learning models, interest in learning, teacher teaching skills, parental attention, social factors, learning environment, peer support, intellectual and spiritual intelligence.
Â
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmadi, Abu 1993. Cara Belajar Mandiri dan Sukses. Solo: CV Aneka Cipta.
A.M. Sudirman, 2006. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta : PT Raja Grafindo Persada
Arikunto, S. 2012. Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktek . Jakarta: Rineka Cipta
Dewi, Astuti Karya 2017. Analisis Kecerdasan Emosional Guru Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa Smk Muhammadiyah Megang Sakti Kabupaten Musi Rawas. STTIE
Dimyati dan Mudjiono, 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta; PT Rineka Cipta
Firdaus, 2012 Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA 3 Negeri Kota Palopo. Universitas Negeri Makassar
Hamalik, Oemar 2002. Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung : Sinar Baru Algensindo.
Marwah, Sri. 2017.Hubungan antara Kecerdasan Naturalistik, Kecerdasan Emosional dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas Bakat Istimewa Smp Negeri 6 Makassar.Tesis. Universitas Negeri Makassar
Mudjiono dan Dimyati ,1994.Belajar dan Pembelajaran.Jakarta:Depdikbud.
Purwanto M.Ngalim, MP, 2007. Psikologi pendidikan, Bandung. PT. Remaja Rosdakarya
Mulyati. 2005. Psikologi Belajar. Yogyakarta: CV. Andi offset
Prasetyaonigsih, Ayu Sri. 2014. Hubungan antara Motivasi Kerja dan Disiplin Kerja dengan Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar Kecamatan Bendosari Kabupaten Sukoharjo Tahun 2014.Tesis.Institiut Agama Islam Negeri Surakarta.
Prayitno, Elida 1989. Motivasi dalam Belajar. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Purwaningsih, Endang, Mashudi, Sunarti. 2013.Hubungan Kecerdasan Emosional dan Motivasi dengan Hasil Belajar Ekonomi Di SMANegeri 1 dan 2 Kabupaten Kuburaya.Tesis.FKIP Untan
Rahma, Widya Firda.2017. Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Hasil BelajarMatematika Siswa Kelas V Sd Negeri 4Metro Pusat.Skripsi.Universitas Lampung
Ramadha, Estu Yusadewa.2016.Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa Sd Muhammadiyah 10 Tipes Surakarta Tahun 2015/2016. Tesis.Universitas Muhammadiyah Surakarta
Santrock, W. John. 2008. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Susriyati, Dwi. 2016. Hubungan Kecerdasan Emosional Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sd Negeri Gugus Ki Hajar Dewantara Kota Semarang. Universitas Negeri Semarang
Sardiman, A.M 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta:PT. Raja Grafindo Persada
Soemanto, Wasty 1983. Psikologi Pendidikan. Malang: Rineka Cipta.
Syah, Muhibbin 1995. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Terbaru. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Uno, HB. 2008. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT. Bumi Persada.
Uno, HB. 2014. Variabel Penelitan dalam Pendidikan dan Pembelajaran. Jakarta. Pt. Ina Publikatama
Winkel, W.S 1996. Psikologi Pengajaran. Jakarta: Grafindo
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Â